пʼятницю, 14 серпня 2020 р.

 

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання хімії
у 2020/2021 навчальному році 

(методист Мазуркевич Л.І.)

У зв’язку з високими темпами розвитку науки й техніки, євроінтеграційної політики в Україні, реформування шкільної системи освіти, суспільство потребує освічених людей з широким кругозором, здатних розробляти свої життєві плани, критично мислити, самостійно використовувати знання для розв’язання проблем. Зміст та завдання шкільного курсу хімії вимагають нових підходів до організації освітнього процесу, спрямованих на формування ключових і предметних компетентностей учнів та розвитку їх творчого потенціалу, що визначено у навчальних програмах. Навчання хімії у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році здійснюватиметься за такими навчальними програмами:

7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 №804. Програму розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства за посиланням:

 https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

10 – 11 класи: Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407) та Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407).

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

Рекомендації щодо вивчення хімії в 11-их класах з профільним рівнем викладання детально представлені у методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом від 01.07 2019 №1/11-5966.

Навчання хімії в основній школі у 2020/2021 н.р. здійснюватиметься за типовим навчальним планом із таким розподілом годин (для рівня стандарт):

7 кл. – 1,5 год./тиждень (51 год./рік),

8 кл. – 2 год./тиждень (68 год./рік),

9 кл. – 2 год./тиждень (68 год./рік),

10 кл. – 1,5 год./тиждень ( 52 год./рік).

11 кл. – 2 год./тиждень (70 год/рік)

Профільний рівень

10 кл. – 4 год./тиждень (140 год./рік).

11 кл. –6 год./тиждень (210 год./рік).

Програми позбавлені поурочного поділу. Вчитель може самостійно розподіляти навчальні години і визначати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу. Під час складання календарно-тематичного планування з хімії на шкільному професійному об’єднанні вчителів природничо-математичних дисциплін важливо обговорити послідовність вивчення тем та узгодити порядок викладання тем з різних предметів у межах паралелі класів. Тільки після цього погодити узгоджені календарно-тематичні планування на засіданні шкільного професійного об’єднання вчителів і затвердити в адміністрації закладу освіти. Автономія вчителів під час переходу на новий Державний стандарт та впровадження Концепції Нової української школи передбачає, що вчителі в межах свого закладу освіти оберуть вірну освітню траєкторію, спрямовану на розвиток в учнів предметних компетентностей. Також важливо спланувати дати контролю компетентностей здобувачів освіти та узгодити їх із іншими предметами, бо досить часто підсумкові контрольні роботи припадають з декількох предметів на один день. Контроль перевірки сформованості компетентностей здобувачів освіти можна проводити як в окремих зошитах або на аркушах, так і у друкованих зошитах для тематичного контролю знань з хімії. Їх необхідно зберігати в кабінеті хімії упродовж року. Зауважуємо на обов’язковому проведенні однієї контрольної роботи впродовж семестру, двох – за рік.

Практичні роботи оцінюються всі, лабораторні досліди – вибірково, на розсуд вчителя. Відпрацювання пропущених практичних робіт проводити недоцільно. Оцінка за ведення зошитів із хімії не виставляється. Тематична оцінка коригуванню не підлягає. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до орієнтовних вимог оцінювання, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів з базових дисциплін у системі загальної середньої освіти».

Обов’язковими видами оцінювання й надалі залишаються: поточне, тематичне, семестрове та річне. Мінімальна кількість тематичних оцінок відповідно до кількості навчальних годин за рік: 35 годин – 4 тематичні; 70 годин – 6 тематичних; 140 годин – 8 тематичних. Необхідність збільшення кількості тематичних визначається учителем.

Звертаємо увагу учителів на складання завдань для проведення контролю знань учнів. Завдання повинні бути різного рівня складності відповідно до критеріїв оцінювання. До контрольної роботи рекомендуємо включати питання, що потребують різноманітних мисленнєвих операцій, задачі, графічні завдання тощо. З метою реалізації компетентнісного та особистісно-зорієнтованого підходів, виховання особистості, яка не тільки володіє знаннями, а й здатна нестандартно й самостійно діяти у різноманітних життєвих ситуаціях, застосовуючи власні знання й досвід, рекомендуємо використовувати у практичній діяльності різноманітні методи навчання: проблемно-пошукові, кейс-технології, метод навчальних проєктів, інтерактивні тощо.

Варіативна складова навчальних планів до типових освітніх програм може використовуватись на підсилення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно і фіксується у календарно-тематичному плані, який погоджується керівником закладу освіти чи його заступником. Вчитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для навчального предмета, на підсилення якого використано зазначені години.

Одним із шляхів диференціації та індивідуалізації навчання є впровадження в шкільну практику системи курсів за вибором та факультативів, які реалізуються за рахунок варіативного компонента змісту освіти і доповнюють та поглиблюють зміст навчального предмета. Зміст програм курсів за вибором і факультативів як і кількість годин та клас, в якому пропонується їх вивчення, є орієнтовним. Учителі можуть творчо підходити до реалізації змісту цих програм, ураховуючи кількість годин виділених на вивчення курсу за вибором (факультативу), інтереси та здібності учнів, потреби регіону, можливості навчальної матеріальної бази закладу освіти. Окремі розділи запропонованих у збірниках програм можуть вивчатися як самостійні курси за вибором. Слід зазначити, що навчальні програми курсів за вибором можна використовувати також для проведення факультативних занять і навпаки, програми факультативів можна використовувати для викладання курсів за вибором.

Нижче подається перелік навчальних програм факультативів та курсів за вибором з хімії, рекомендованих МОН України.

Перелік навчальних програм для реалізації варіативної складової навчальних планів ЗЗСО, рекомендованих МОН України

1. Навчальна програма з курсу «Абетка самоосвіти школяра з хімії» (автор Коростіль Л.А.) 7кл.  Лист ІМЗО від 15.04.2016 № 2.1/12-Г-150

2. Навчальна програма факультативного курсу «Розвиток хімічної науки та його зв’язок із сучасною хімією» (автор Стеценко І.В.) 7кл. Лист ІМЗО від 04.05.2017 № 2.1/12-Г-96

3. Навчальна програма курсу за вибором «Основи хімічної технології» (автор Нетрибійчук О.С.) 10, 11кл. Лист ІМЗО від 27.04.2017 № 2.1/12-Г-90

4. Навчальна програма курсу за вибором «Хімія полімерів» (автори Скляр А.М., Сударева Г.Ф., Матейко А.В.) 11кл. Лист ІМЗО від 15.04.2016 № 2.1/12-Г-149

5. Навчальна програма курсу за вибором з хімії «Сучасні технології та матеріали» (автор Нетрибійчук О.С.) 11кл. Лист ІМЗО від 26.12.2019 №22.1/12-Г-1205

6. Розв’язування задач з хімії. 10-11 клас (автор Вороненко Т.І.) 10-11кл. Лист ІМЗО від 12.11.2019 № 22.1/12-Г-1058

7. Навчальна програма курсу за вибором «Органічні речовини. 11 клас » (автор Величко Л.П.) 11кл. Лист ІМЗО від 17.02.2020 № 22.1/12-Г-129

8. Навчальна програма курсу за вибором «Біоорганічна хімія. 11 клас » (автор Величко Л.П.) 11кл. Лист ІМЗО від 17.02.2020 № 22.1/12-Г-130

В освітньому процесі заклади загальної середньої освіти можуть використовувати лише навчальну літературу, що має гриф МОН України або схвалена відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України. Перелік цієї навчальної літератури постійно оновлюється, його розміщено за посиланням http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/75234/ 

(Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/202 і навчальному році Лист МОН № 1/9-394 від 22.07.20 року)

Отже, основним завданням кожного уроку має стати досягнення певного результату навчання, тобто набуття, формування чи розвиток учнем визначених навчальною програмою умінь, навичок, ставлень, цінностей, зазначених у відповідному структурному складнику програми. А відтак мають змінитися підходи до конструювання і проведення навчальних занять. Від трансляції готових знань учитель має перейти до методик, які дозволять учням самостійно здобувати знання у ході навчальної діяльності; формувати уміння їх застосовувати у різних ситуаціях, генерувати і продукувати ідеї або нові знання; висловлювати власну точку зору щодо певних процесів чи явищ тощо.

Зауважимо, що у 2018 році Україна брала участь у міжнародному моніторинговому дослідженні PISA, із результатами якого можна ознайомитися за посиланням: https://testportal.gov.ua/wp- content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf. Учителям природничих предметів рекомендуємо створювати базу диференційованих завдань для перевірки сформованості предметних компетентностей здобувачів освіти, подібних до завдань міжнародних досліджень. Повідомляємо, що згідно постанови Кабінету Міністрів України № 584-р від 22.08.2018 «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA- 2021» та наказу Міністерства освіти і науки України №400 від 13.03.2020 «Про забезпечення проведення пілотного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2021 в ЗЗСО, ПТО, ЗВО», у 2021 році в Україні пройде PISA-2021 у комп’ютерному форматі.

Враховуючи вищевикладене, пропонуємо розглянути відповідні рекомендації стосовно підвищення ефективності викладання хімії у 2020/2021 навчальному році, стежити за інформацією на сайтах МОН, ІМЗО, НМЦ, яка може бути оновлена.

У 2020/2021 навчальному році програми з хімії для 7-9-х класів,                       в 10-11-х класах залишаються без змін. Чинними залишаються методичні рекомендації 2019/2020 навчального року. Рекомендації щодо вивчення хімії в 11-их класах з профільним рівнем викладання детально представлені у методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом від 01.07 2019 №1/11-5966.

Звертаємо увагу педагогічних працівників на наказ  МОН № 574 від 29.04.2020 року  «Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і SТЕМ-лабораторій»  та лист Міністерства освіти, науки, молоді та спорту України від 01.02.12 № 1/9-72 про інструктивно-методичні матеріали «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів». У листі зазначено, що відповідно до Положення про порядок проведення навчання з питань охорони праці в кабінетах природничо-математичного напряму навчальних закладів обов’язково проводять навчання з питань безпеки життєдіяльності.

Порядок проведення, тематика та організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів визначаються Положенням про організацію роботи з охорони праці. Інструктажі з безпеки життєдіяльності з учнями проводять завідувачі кабінету (лабораторії), учителі (викладачі). На початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії проводиться первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності.

Мета проведення первинного інструктажу – формування відповідального ставлення учнів до особистої безпеки та безпеки тих, хто оточує, свідоме розуміння необхідності захисту та збереження свого власного здоров’я, дотримання правил безпечної поведінки в умовах виникнення екстремальних ситуацій, у тому числі аварій, і уміння надати першу допомогу і самодопомогу у разі нещасних випадків.

Реєстрація такого інструктажу фіксується в журналі реєстрації  інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті (лабораторії).

Перед початком вивчення навчальної теми, виконання завдань, пов’язаних з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо також проводиться інструктаж з безпеки життєдіяльності. Про проведення такого інструктажу в журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в розділі змісту уроку, заняття робиться запис: «Інструктаж з БЖД». Учні, які інструктуються, не розписуються про такий інструктаж.

Позаплановий інструктаж з учнями проводиться у разі порушення ними вимог норм і правил, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних робіт тощо), у разі нещасних випадків за межами навчального закладу (екскурсії, подорожі тощо). Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів. Під час проведення поза навчальних заходів у кабінетах (лабораторіях) природничо-математичного напряму (конкурси, олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, подорожі) або заходів навчального призначення (прибирання приміщення, дослідна робота на навчально-дослідній ділянці, в куточку живої природи тощо) з учнями проводиться цільовий інструктаж. Реєстрація проведення цільового інструктажу здійснюється в журналі реєстрації інструктажів.

Враховуючи особливості сьогодення, слід дотримуватися наступних гігієнічних та методичних норм:

1. На заняттях захисні маски або респіратори можна не використовувати. Водночас під час пересування приміщеннями закладу носіння масок є обов’язковим. 

2.     Перед заняттями педагог має опитувати учнів щодо їхнього самопочуття. Тих, у кого буде виявлено симптоми гострих респіраторних захворювань, оперативно направляти до медпрацівника для огляду. 

3.     Обовязкове провітрювання приміщень не менше 10 хвилин після кожного заняття.

4.     За сприятливих погодних умов, з урахуванням теми уроку, проводити заняття на відкритому повітрі.

5.     Під час уроків учителям варто обирати види діяльності, які мінімізують безпосередній фізичний контакт між учнями.

6.     МОН також рекомендує запропонувати батькам учнів із хронічними легеневими хворобами, розладами імунної системи, захворюванням на цукровий діабет тощо продовжити навчання за більш безпечними для них формами – як-то на екстернаті або дистанційно.

На початку нового навчального року слід з’ясувати рівень опанування навчального матеріалу, який учні вивчали дистанційно наприкінці навчального року 2019/2020, і визначити необхідність повторно вивчати цей матеріал.

Орієнтовне планування повторення ( вересень 2020 н.р.) 

8 КЛАС

1.     Початкові хімічні поняття: Речовини, тіла, фізичні та хімічні явища, хімічні елементи, прості та складні речовини .

2.     Хімічна формула, валентність, відносна атомна та молекулярна маси, розрахунки за хімічною формулою відносної молекулярної маси та масової частки елемента.  Демонстрації 1.Періодична система хімічних елементів. Розрахункові задачі 1. Знаходження масової частки елемента.

3.     Хімічні рівняння. Реакції сполучення та розкладу. Кисень як проста речовина. Добування кисню, реакції окиснення. Демонстрації 1.Добування кисню. 2.Спалювання у кисні сірки, вугілля.

4.     Оксиди. Взаємодія води з різними оксидами. Індикатори на кисле та лужне середовище. Демонстрації  Взаємодія з водою кальцій оксиду.     Взаємодія з водою фосфор (V) оксиду.     Визначення середовища за допомогою індикаторів.

 

9 КЛАС

1.     Складні речовини: оксиди, основи, кислоти, солі. Склад, номенклатура, класифікація.  Демонстрації  1.Зразки складних речовин.

2.     Характерні хімічні властивості оксидів, основ. Реакції сполучення, розкладу, обміну. Складання рівнянь реакцій. Лабораторний дослід: Взаємодія купрум (ІІ) оксиду з кислотою. Взаємодія купрум (ІІ) хлориду з лугом. Термічний розклад купрум (ІІ) гідроксиду.

3.     Характерні хімічні властивості кислот, солей. Реакція заміщення. Складання рівнянь реакцій. Демонстрації  1.Реакція нейтралізації. 2.Взаємодія кислот та солей. 3.Взаємодія солей з металами. 4.Взаємодія солей між собою.

4.     Розрахунки за хімічними рівняннями кількості речовини, маси чи об’єму речовини. Розрахункові задачі: Розрахунок за хімічним рівнянням кількості, маси або об’єму речовин реагентів або продуктів реакції.

 

 

10 клас (рівень стандарту)

1.     Органічні речовини: вуглеводні, оксигеновмісні , нітрогеновмісні речовини. Ізомери, гомологи. Структурні, електронні формули. Демонстрації:  Зразки органічних речовин.

2.     Вуглеводні : алкани, алкени, алкіни: загальна формула, особливість будови, характерні фізичні та хімічні властивості.

3.     Оксигеновмісні органічні речовини: спирти, карбонові кислоти, вуглеводи: загальна формула , особливість будови, характерні фізичні та хімічні властивості.  Демонстрації:  1.Якісна реакція на гліцерол. 2.Взаємодія карбонових  кислот та солей. 3.Якісна  реакція на глюкозу. 4.Якісна реакція на крохмаль.

4.     Нітрогеновмісні органічні сполуки на прикладі амінокислот та білків. Складання рівнянь, характерних для органічних речовин (горіння, заміщення, приєднання ).  Розрахункові задачі: Розрахунок об’єму газу за рівнянням горіння ( закон об’ємних відношень).

11  клас (рівень стандарту)

1.     Органічні речовини: вуглеводні, оксигеновмісні, нітрогеновмісні. Гомологи, ізомери. Природні та синтнтичні органічні сполуки. Демонстрації:  Зразки органічних речовин. Розрахункові задачі: Виведення формул органічних сполук за масовими частками елементів та за рівнянням реакції.

2.     Оксигеновмісні органічні речовини: спирти, феноли, альдегіди, карбонові кислоти: загальна формула , характеристична група, система назв, характерні  хімічні властивості. Складання рівнянь реакцій. Демонстрації: Якісна реакція на альдегіди.

3.     Оксигеновмісні органічні речовини : естери , жири , вуглеводи: склад, характерні хімічні властивості.

4.     Нітрогеновмісні органічні сполуки: аміни, амінокислоти, білки: склад, характерні властивості. Лабораторний дослід: Виявлення білку, гліцеролу, глюкози.

 

У разі повернення до дистанційної форми навчання, рекомендуємо врахувати нормативно-правову базу:

ст. 9 Закону України «Про освіту» п. 4 «Дистанційна форма здобуття освіти – це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій»;

наказ МОНУ від 25.04.2020 року №466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» (Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки № 660 від 01.06.2013,№ 761 від14.07.2015) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13;

наказ МОНУ від 23 квітня 2019 року № 536 «Про затвердження Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти» https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/64866/;

лист МОНУ від 22 січня 2015 року №1/9-26 «Щодо використання технологій дистанційного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/45548/

постанова МОНУ від 30.07.2020р. «Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв’язку поширенням коронавірусної хвороби
(
COVID-19)»

 

Пропонуємо інформацію щодо розміщення матеріалів для  дистанційного навчання.

 

Інформацію розміщено (постійно буде  оновлюватися) на  блозі «Віртуальна хіміко-біологічна лабораторія м. Миколаєва» https://mazurkevychnmc.blogspot.com/

Як організувати дистанційне навчання учнів — покрокова інструкція від Юрія Гайдученка. Найактуальніші поради від зіркового вчителя, фіналіста Global Teacher Prize Ukraine Юрія Гайдученка

Доводимо до відома, що інформаційно-комунікаційній автоматизованій системі «Єдина школа» надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».

Cистема для загальноосвітніх навчальних закладів. Єдина школа призначена для налагодження взаємодії між батьками та закладом освіти, сприяє регулярному відвідуванню шкіл і підвищення рівня знань юних українців

 Завантажити  інформаційний  лист  

Завантажити  презентацію 

МОН схвалив використання МiйКлас в школах України

ДИСТАНЦІЙНЕ  НАВЧАННЯ  

ПРЕДМЕТИ

Освітній  ресурс «МiйКлас»  отримав гриф від Міністерства освіти і науки України (№22.1/12-Г- 155 від 01.04.2019), який офіційно дозволяє використовувати ЕОР «МiйКлас» у закладах освіти.

За допомогою «МiйКлас» педагоги можуть дистанційно займатися з учнями, а також видавати домашні завдання і контрольні роботи з автоматичною перевіркою відповідей.

Карантинні обмеження посилили виклики, які стоять перед закладами освіти України. Потреба в нових підходах до навчання з обмеженням кількості аудиторних занять залишається проблемним питанням для значної частини освітянської спільноти. Це вимагає грамотного застосування онлайн-технологій з відповідними методичними підходами, що забезпечують ефективне поєднання безпосередньої та опосередкованої форми взаємодії здобувачів і учителів у вигляді змішаного навчання.

Як організувати змішане навчання, як організувати освітній процес? Саме про це Організаційний блок — про організацію змішаного навчання на рівні закладу освіти. Він написаний на основі досвіду тих закладів, які вже пройшли різні стадії впровадження змішаного навчання. За кожною рекомендацією стоять досвід, помилки і час, витрачений на їхнє виправлення, а також бажання допомогти вам пройти цей шлях без повторення чужих помилок (РЕКОМЕНДАЦІЇ МОН щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf

 

1 коментар:

  1. Добрий день, Лариса Іванівна. Вітаю з початком навчального року. Бажаю міцного здоров`я,гарних учнів, мирного неба. Дякую за вичерпну та повну інформацію щодо початку навчального року.

    ВідповістиВидалити